Tannlegene på Lillestrøm – Tannlegene i Depotgaten 20 – Viken, Akerhus

Tannpleiertjenester

Tannpleier har 3-årig bachelorgrad.  Tannlegen har som hovedfokus å gjenoppbygge og reparere, mens tannpleiers spesialitet er forebygging og vedlikehold.  Yrket innebærer  mye kommunikasjon med pasienten, for på best måte å kunne ivareta din tannhelse livet ut. Time til tannpleier kan bestilles direkte, eller via henvisning fra tannlegen. Tannlege og tannpleier jobber hos oss i tett samarbeid.

• Undersøkelse av tenner og munnhule klinisk og ved hjelp av røntgen
  • Stille diagnose og utarbeide behandlingsplan
  • Systematisk behandling av tannkjøttsykdommer (gingivitt og periodontitt)
  • Rense for misfarging, plakk og tannstein
  • Fluorbehandling
  • Midlertidig behandling av fylling/kroner
  • Forebygge gjennom å instruere i egenpleie og kosthold
  • Tannbleking
  • Profesjonell tannpuss: Samme tjeneste som er inkludert i en undersøkelse: Fjerning av tannstein i underkjevens front og puss med grov pasta, ultralyd og/eller air flow (skånsom sandblåsing, svært effektivt mot misfarginger.)  Mange ønsker en rask puss for jevnlig å friske opp og fjerne misfarging fra kaffe, te, røyk osv, og for å vedlikeholde resultatet etter tannbleking.
  • Depurasjon: Dypere tannsteinsrens både over og under tannkjøttet, puss av fyllinger og ujevnheter. Dette er en behandling pasienten oftest henvises til, etter at en tannlege/tannpleier har vurdert behovet. Periodontitt (tannløsningssykdom) er vanskelig å oppdage på egenhånd. For å holde denne sykdommen i sjakk er det viktig med jevnlig depurasjon. Periodonti-pasienter vil eventuelt ha krav på refusjon fra NAV.

Tannpleiere har selvstendig rett til refusjon fra HELFO. Refusjon sendes direkte til HELFO slik at pasientet kun betaler egenandel.