Tannlegene på Lillestrøm – Tannlegene i Depotgaten 20 – Viken, Akerhus

Spesialisttjenester periodontitt

Periodontitt en kronisk betennelsessykdom i festeapparatet rundt tannen. Betennelsen kan starte som en gingivitt, forårsaket av bakterier i belegg og tannstein rundt tannen. Tannkjøttet kan være hovent og blø ved børsting eller bruk av tannstikkere/tanntråd. Noen kan oppleve vond smak eller lukt i munnen.
Gingivitt kan utvikle seg til periodontitt der festet rundt tannen skades. Kjevebenet rundt én eller flere tenner kan gå tapt hvis det ikke behandles. Sykdommen kan forverres over tid hvis den forblir ubehandlet.

Omtrent halvparten av befolkningen påvirkes av periodontitt i varierende grad, men cirka 10 % rammes mer alvorlig, inkludert 1-2% som rammes svært alvorlig. Arvelighet, spesifikke bakterier og immunforsvar spiller en viktig rolle. Periodontitt kan opptre i ulike former og alvorlighetsgrader, fra passiv til meget aggressiv og raskt utviklende. Det er en kronisk sykdom, men kan ha akutte faser. Mange andre alvorlige sykdommer er knyttet til periodontitt, som diabetes, revmatisme, hjerte- og karsykdommer, med mer.

BEHANDLING av periodontitt starter med en grundig undersøkelse av tannkjøttet, inkludert røntgenbilder og mikrobiologiske prøver. Hovedsakelig dreier behandlingen seg om å stoppe nedbrytningen av kjeveben, forebygge videre festetap og tap av tenner. I dag er det også mulig i mange tilfeller å oppnå nytt periodontalt feste (regenerasjon) bestående av nytt ben, fibre og sement på tannen. Dette kan bidra til at benet gjenoppbygges, og sykdommen praktisk talt kontrolleres. Etter systematisk behandling er det viktig å forebygge videre sykdom, og individuell vurdering er avgjørende for videre vedlikeholdsbehandling.

Vi, som spesialisttannleger og tannpleiere, har over 30 års erfaring med behandling av periodontale sykdommer